کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان

بدن انسان یکی از عجایب جهان هستی به شمار می‌رود. یکی از شگفتی‌های بدن انسان، وجود داشتن 206 استخوان کوچک و بزرگ درون آن می‌باشد. این استخوان‌ها برای حفظ سلامت خود نیاز به مواد مغذی مختلفی دارند. کلسیم و ویتامین D دو مورد از مهم‌ترین مواد مغذی به شمار می‌روند که در حفظ سلامت استخوان‌ها نقش دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با نقش این مواد در پیشگیری از پوکی استخوان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کلسیم چیست؟
کلسیم یکی از مواد معدنی است که در بدن انسان نقش‌های مختلفی را بر عهده دارد. این ماده معدنی، بیستمین عنصر در جدول تناوبی می‌باشد و به عنوان یک فلز شناخته می‌شود. در بدن انسان، این عنصر فلزی به صورت یون دو بار مثبت وجود دارد و به صورت خنثی یافت نمی‌شود. دلیل آن نیز واکنش پذیری بسیار بالای این عنصر می‌باشد. مهم‌ترین کاربردهای کلسیم در بدن انسان عبارتند از: استحکام استخوان‌های بدن، ایجاد انقباض در عضلات مختلف بدن خصوصا قلب، عملکرد صحیح نورون‌ها، ایجاد لخته‌های خونی به هنگام خونریزی و آزاد شدن برخی هورمون‌ها یا پیام‌های شیمیایی در بدن.

ویتامین دی چیست؟
ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد که در بدن انسان عملکردهای مختلفی را بر عهده دارد. یعنی این ماده به خوبی در چربی‌ها حل می‌شود. همین مسئله موجب ذخیره شدن این ویتامین در بدن شما می‌شود. بنابراین باید در مصرف مکمل‌های حاوی این ماده مغذی نهایت دقت را به کار ببرید. در غیر این صورت ممکن است که دوز این ویتامین در بدن شما بسیار بالا رفته و سلامت عمومی شما به صورت جدی تهدید شود. ساده‌ترین راه تامین این ویتامین از طریق نور خورشید می‌باشد. برای این کار کافی است که برای مدتی پوست خود را در معرض آفتاب قرار دهید تا فرایند ساخت این ویتامین در پوست آغاز شود. مهم‌ترین کاربردهای این ویتامین عبارتند از: نقش اساسی در جذب و ذخیره کلسیم، نقش اساسی در جذب و ذخیره فسفر، کمک به تقویت سیستم ایمنی، نقش داشتن در ساخته شدن و تعادل بسیاری از هورمون‌ها.

 

کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان

         کلسیم و ویتامین D از مواد مغذی به شمار می‌روند که در سلامت استخوان‌ها نقش دارند.

 

پوکی استخوان چیست؟
پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری مربوط به سیستم اسکلتی می‌‌باشد که در آن استخوان‌های بدن بسیار ظریف و شکننده می‌شوند. عامل ایجاد این بیماری، افزایش میزان تخلخل بافت اسفنجی در استخوان می‌باشد. بافت اسفنجی همان بافتی است که درون استخوان‌های شما، خصوصا استخوان‌های بزرگ را پوشش داده است. زمانی که میزان تخلخل این بافت افزایش می‌یابد، استخوان شما از درون ضعیف می‌شود. در نتیجه بروز این بیماری، استخوان‌های شما با کوچک‌ترین فشاری که به آنها وارد شود، به راحتی می‌شکنند و ترمیم آنها بسیار زمان‌بر و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.
عوامل زیادی روی ایجاد پوکی استخوان نقش دارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که نقش آن در ایجاد این بیماری اثبات شده است، کمبود کلسیم و ویتامین D می‌باشد. کلسیم یکی از عناصری می‌باشد که در حفظ استحکام استخوانی شما نقش مهمی را بر عهده دارد و ویتامین دی در کنترل میزان کلسیم استخوان‌ها نقش اساسی دارد. کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند شرایط را برای ایجاد این بیماری به خوبی فراهم کند. از جمله عوامل دیگری که در ایجاد این بیماری نقش دارند می‌توان به جنس، سن، عوامل ژنتیکی، سطح برخی هورمون‌ها، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و مصرف دخانیات و الکل اشاره کرد.

چگونه از بروز این بیماری پیشگیری کنیم؟
ساده‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، حذف مهم‌ترین عامل ایجاد آن یعنی کمبود کلسیم و ویتامین D می‌باشد. برای این کار لازم است که کلسیم و ویتامین دی کافی مصرف نمایید تا فرصتی برای ایجاد شدن این بیماری فراهم نکنید. جهت این کار می‌توانید از مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی مانند انواع لبنیات، قارچ، ماهی تن، جگر، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و انواع سبزیجات با برگ سبز استفاده نمایید. همچنین امروزه مکمل‌های غذایی فراوانی تولید شده‌اند که شما می‌توانید از آنها نیز استفاده نمایید. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید، مصرف به اندازه این مواد غذایی، خصوصا ویتامین دی می‌باشد تا دوز آنها در بدن شما بیش از حد نشود. بهتر است که جهت شناخت دوز مورد نیاز خود با یک پزشک مشورت نمایید. برای این کار احتمالا نیاز به یک آزمایش خون جهت مشخص شدن ذخیره فعلی این ویتامین در بدنتان نیز خواهید داشت.

 

کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان

                                           منابع غذایی حاوی ویتامین دی

 

کلام آخر
کمبود کلسیم و ویتامین D مهم‌ترین عامل ایجاد پوکی استخوان می‌باشد. شما می‌توانید با مصرف این مواد مغذی به اندازه کافی، احتمال ابتلای خود به این بیماری را به صورت چشمگیری کاهش دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *