پوکی استخوان در آرتریت روماتوئید

پوکی استخوان در آرتریت روماتوئید

پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی می‌باشد که سیستم اسکلتی بدن را درگیر می‌کند. به همین علت لازم است که با این بیماری و علل بروز آن بیشتر آشنا شویم. بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند زمینه را برای بروز استئوپروز یا پوکی استخوان فراهم کنند. یکی از این بیماری‌ها آرتریت روماتوئید می‌باشد. در این مقاله به این بیماری و رابطه آن با پوکی استخوان می‌پردازیم.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا به عبارتی دیگر استئوپروز یک بیماری مربوط به سیستم اسکلتی می‌‌باشد که معمولا در سنین بزرگسالی رخ می‌دهد. در این بیماری، میزان تخلخل بافت اسفنجی درون استخوان شما افزایش می‌یابد. این بافت، همان بافتی است که قسمت درونی استخوان‌های شما را تشکیل داده و وظیفه خون سازی را نیز برعهده دارد. زمانی که تخلخل این بافت زیاد شود، اندازه سوراخ‌های آن بزرگ‌تر شده و تعداد آنها کاهش می‌یابد. در نتیجه این بیماری، به مرور زمان درون استخوان شما خالی شده و به اصطلاح پوک می‌شود. این پوکی مقاومت استخوان شما را در برابر ضربه به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه این استخوان‌ها با کوچک‌ترین فشاری به سادگی می‌شکنند.
در بسیاری از مواقع درمان شکستگی‌های استخوانی در این افراد بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد؛ چرا که فرایند جوش خوردن استخوان در این افراد بسیار کند بوده و حتی در مواردی ناممکن می‌باشد. به همین علت لازم است که برای پیشگیری از این بیماری، مواد مغذی لازم را دریافت نمایید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

 

پوکی استخوان

                    پوکی استخوان

 

آرتریت روماتوئید چه رابطه‌ای با پوکی استخوان دارد؟

عوامل زیادی روی ایجاد پوکی استخوان نقش دارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که نقش آنها در ایجاد این بیماری اثبات شده است، بیماری‌های دیگر مربوط به استخوان‌ها می‌باشند. یکی از این بیماری‌ها که می‌تواند به خوبی شرایط را برای ایجاد پوکی استخوان فراهم کند، بیماری آرتریت روماتویید می‌باشد. این بیماری یکی از انواع بیماری‌های خودایمنی به شمار می‌رود. در این بیماری، سلول‌های ایمنی فرد توانایی شناسایی سلول‌های عضلانی و مفصلی را از دست می‌دهند. به همین علت این سلول‌ها به عنوان سلول بیگانه شناسایی شده و مورد حمله قرار می‌گیرند. با این کار مفاصل فرد به شدت تضعیف شده و به مرور زمان دردناک و متورم می‌شوند. در پی این حملات، بافت استخوانی نیز تضعیف می‌شود و استخوان‌های فرد فرسایش می‌یابند. در نتیجه میزان تخلخل بافت اسفنجی استخوان افزایش یافته و پوکی استخوان روی می‌دهد.
یکی از موارد دیگری که در ارتباط با بیماری آرتریت روماتوئید گزارش شده است، تاثیرات داروهای مربوط به آن روی تخلخل استخوان‌هاست. برخی از داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند نیز سبب افزایش میزان تخلخل استخوان‌های شما شده و به مرور زمان پوکی استخوان را ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر آرتریت روماتوئید دارید، باید در مصرف این داروها احتیاط کنید و تنها با دستور پزشک آنها را مصرف نمایید.

علائم آرتریت روماتوئید کدامند؟

آرتریت روماتوئید یک سری علائم اختصاصی و یک سری علائم مشابه با سایر بیماری‌های سیستم اسکلتی دارد. مهم‌ترین علامت اختصاصی این بیماری، خشکی مفصل‌ها بعد از عدم تحرک طولانی مدت می‌باشد. معمولا این علامت پس از خواب شب خود را بروز می‌دهد. سایر علائم این بیماری عبارتند از:
• التهاب و درد مفاصل
• بی حسی یا گزگز دست‌ها و پاها
• عدم امکان حرکت دادن مفاصل یا دردناک بودن برخی از حرکات آنها
• حساسیت مفاصل به لمس
• تب و خستگی مفرط

 

آرتریت روماتوئید

 

چگونه از بروز این بیماری پیشگیری کنیم؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است و منشا بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی مشخص نمی‌باشد. به همین علت راهکارهای موثر برای پیشگیری از بروز این بیماری بسیار محدود هستند. یکی از این راهکارها، داشتن سبک زندگی سالم می‌باشد. برای این کار لازم است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مواد مغذی کافی را دریافت نمایید. همچنین تحقیقات نشان داده که شیوع این بیماری در افرادی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد دیگر بیشتر می‌باشد. بنابراین باید از مصرف سیگار و انواع دخانیات خودداری نمایید. ورزش کردن نیز می‌تواند جلوی بروز بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی را بگیرد. بنابراین از ورزش نیز غافل نشوید. پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل 20 الی 30 دقیقه از روز خود را به ورزش اختصاص دهید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.
کلام آخر
بیماری آرتریت روماتوئید و داروهایی که برای درمان آن استفاده می‌شوند، یکی از عامل موثر در ایجاد شدن پوکی استخوان می‌باشند. شما می‌توانید به کمک یک سبک زندگی سالم احتمال بروز این بیماری را به شدت کاهش دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *