بعد از آرتروسکوپی زانو چه اتفاقی می افتد؟

اکثر آرتروسکوپی های زانو روش های سرپایی هستند، یعنی همان روز به خانه می روید. معمولا حدود یک ساعت طول می کشد. گاهی اوقات، آرتروسکوپی زانو نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

وقتی آماده رفتن به خانه هستید، به کسی نیاز دارید که شما را همراهی کند. پس از جراحی، کمی درد احساس خواهید کرد. در طی چند روز اول پس از عمل، باید:

از ایجاد هرگونه فشار روی پاها اجتناب کنید: برای چند روز از وارد کردن وزن به زانوی خود اجتناب کنید. ممکن است به عصا یا واکر نیاز داشته باشید تا به شما در رفت و آمد کمک کند.

زانوی خود را بالا بیاورید: برای کاهش تورم و تسکین درد، در حالی که پای خود را بالا آورده اید استراحت کنید. سعی کنید زانوی خود را بالاتر از قلب خود نگه دارید.

داروهای ضد درد مصرف کنید: پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) یا داروهای مسکن تجویزی را توصیه کند. هنگام مصرف داروهای ضد درد حتماً دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. همچنین ممکن است به داروهایی برای کاهش تورم یا جلوگیری از لخته شدن خون نیاز داشته باشید.

برش های خود را پوشیده نگه دارید. مطمئن شوید که باند روی زانوی شما باقی می ماند و ناحیه را تمیز نگه دارید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید پانسمان را بردارید، دوش بگیرید یا بعد از عمل حمام کنید.

پس از گذشت زمان برای بهبودی از این روش، پزشگ شما ممکن است فیزیوتراپی (PT) را توصیه کند. یک برنامه PT سفارشی می تواند به شما کمک کند قدرت و تحرک داشته باشید. فیزیوتراپ شما تمرینات خاصی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت ماهیچه هایی که از زانوی شما حمایت می کنند و جلوگیری از آسیب دیگر به شما نشان می دهد.

نکات مراقبت های بعد از عمل آرتروسکوپی زانو

عمل آرتروسکوپی زانو

مراقبت های بعد از عمل آرتروسکوپی زانو

  • تحمل وزن کامل توصیه می شود مگر اینکه در زمان جراحی دستور دیگری داده شود.
  • ممکن است به عصا یا وامر برای کمک به راه رفتن لازم باشد. این کمک ها برای کمک به تعادل می باشد اما نه برای حذف وزن شما.
  • بالا بردن پا برای 72 ساعت اول نیز برای به حداقل رساندن تورم توصیه می شود.
  • تمرینات دامنه حرکتی، بلند کردن پاهای مستقیم و پمپ های مچ پا برای 7 روز اول پس از جراحی توصیه می شود و باید از عصر جراحی شروع شود.
  • در حالی که ورزش مهم است، در انجام آن زیاده روی نکنید.
  • اکثر بیماران به محض قطع مصرف داروهای ضد درد در صورتی که جراحی پای راست آنها را درگیر نکند می توانند رانندگی کنند .
  • بازگشت به مدرسه یا محل کار نیز به میزان درد پس از عمل و خواسته های شغل یا کلاس شما بستگی دارد.
  • به طور کلی خودتان خواهید فهمید که چه زمان می توانید چه نوع فعالیت هایی را انجام دهید. با این حال حتما مطابق با توصیه های پزشک خود عمل کنید.

زمان بازگشت به فعالیت

واکنش هر فردی به جراحی متفاوت است. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید به فعالیت های روزانه خود از جمله رانندگی و پیاده روی بدون کمک بازگردید. پزشک شما ممکن است توصیه کند چند هفته قبل از انجام فعالیت‌های فیزیکی یا شدیدتر صبر کنید.

گاهی اوقات، افراد نیاز به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و سطح فعالیت خود دارند. البته برخی از ورزش ها (به ویژه ورزش هایی که نیاز به دویدن یا پریدن دارند) می توانند به زانوی شما آسیب برسانند. با پزشک خود در مورد انتخاب ورزش ها و فعالیت هایی با تاثیر کمتر که برای زانوی شما آسان تر است صحبت کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *