معاینه زانو برای رفع شایع ترین مشکلات زانو

مقدمه

درد زانو دلایل مختلفی دارد که فارغ از هر علتی به دلیل تنوع‌های درمانی بالا و پیشرفت‌های روز دنیا به‌طور‌قطعی قابل‌درمان و کنترل است. علت زانو درد می تواند پارگی رباط، پارگی منیسک، پارگی غضروف مفصل زانو، آرتریت و موارد دیگر باشد. برای تشخیص علت درد و معاینه زانو همچنین دریافت اصولی ترین و علمی ترین درمان حتما باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. 

با مراجعه به متخصص ارتوپد در مورد علائم و آسیب های وارده به زانو صحبت خواهید کرد. همچنین معاینه زانو با توجه به شدت آسیب می‌تواند فیزیکی، انجام رادیوگرافی، استفاده از ام آر آی، سی تی اسکن و سایر آزمایش‌ها خواهد بود.

دکتر نیما قمشی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران با استفاده از بهترین راه های تشخیصی معاینه زانو و درمان های روز دنیا بهترین راه های تشخیصی معاینه زانو را ارائه می دهد. 

 

شایع ترین مشکلات زانو

•    شکستگی

•    دررفتگی استخوان زانو

•    آسیب رباط صلیبی خلفی

•    پارگی منیسک

•    پارگی تاندون

•    آرتروز زانو 

•    آسیب ناشی از پیچیدگی

•    آسیب های ناشی از فشار

•    بورسیت زانو

•    روماتیسم مفصلی

 

تشخیص انواع آسیب های زانو و معاینه زانو

بهترین فرد برای معاینه زانو و تشخیص انواع آسیب های آن متخصص ارتوپدی است. متخصص ارتوپد با راه های تشخیصی زیر اقدام به شناسایی نوع آسیب و درمان آن می کند.

دکتر نیما قمشی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران است که با معاینه زانو به شیوه های کاملا تخصصی تمامی آسیب های خفیف، متوسط و شدید را به طور قطعی درمان می کند.

 

معاینه فیزیکی زانو

اولین معاینه زانو به صورت فیزیکی انجام می شود. پزشک زانوی آسیب دیده را با زانوی سالم مقایسه می‌کند و به دنبال تفاوت‌هایی در هر دو خواهد بود.

پزشک ارتوپد علاوه بر قرمزی، تورم، کبودی و تغییر رنگ، تفاوت‌های ماهیچه‌های شما را بررسی می‌کند. زانو درد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات بیرونی ران قوی‌تر از عضلات میانی ران هستند (که باعث می‌شود کاسه زانو از مسیر خارج شود)، بنابراین پزشک توجه ویژه‌ای به عضله پهن میانی خواهد داشت.

در معاینه زانو پزشک متخصص ارتوپد همچنین ظاهر زانو، درد و تورم را نیز بررسی می کند. سپس زانو شما را خم و صاف می کند، می‌چرخاند و یا روی زانو فشار می‌آورد تا آسیب را مشاهده کند. همچنین با این کار ها می خواهد بفهمند که زانو چقدر خوب حرکت می‌کند و درد در کجا احساس می شود.

 

انجام ام آر آی برای تشخیص آسیب های زانو

 

تست های تصویربرداری برای معاینه زانو

بسته به سابقه پزشکی شما و یافته‌های معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها را برای دیدن داخل زانو توصیه کند:

•    اشعه ایکس. این آزمایش سریع و بدون درد است که تصویری دو بعدی از استخوان های شما ایجاد می کند. این نوع عکسبرداری برای معاینه زانو به پیدا کردن شکستگی ها و بیماری های مفصلی مانند استئوآرتریت کمک می کند.

•    سی تی اسکن. این نوع عکسبرداری پرتوهای X گرفته شده از زوایای مختلف را ترکیب می کند تا نمای سه بعدی از زانو را ارائه دهد. این آزمایش جزئیات بسیار بیشتری از استخوان‌ها را نسبت به عکس‌برداری معمولی نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند به تشخیص مشکلات استخوانی و یافتن شکستگی‌هایی در استخوان‌ها کمک کند که ممکن است اشعه ایکس آن را تشخیص ندهد.

•    اسکن استخوان. این آزمایش تصاویری از استخوان ها را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا فیلم ایجاد می کند. ابتدا یک ماده رادیواکتیو بی ضرر به جریان خون شما تزریق می شود. این مواد در استخوان‌ها، به‌ویژه در نواحی غیرطبیعی استخوان‌ها جمع می‌شوند و در یک اسکنر نشان داده می‌شوند.

•    ام آر آی. در این آزمایش، یک آهنربای قدرتمند متصل به کامپیوتر، تصاویری از نواحی داخل زانو ایجاد می کند. برای یافتن آسیب به بافت نرم مانند ماهیچه ها، رباط ها، غضروف ها و تاندون ها مفید است.

 

سوالات متداول

1.    چگونه پیچ خوردگی زانو قابل درمان است؟ ابتدا متخصص ارتوپد به صورت فیزیکی به معاینه زانو می پردازد. برای تشخیص شکستگی ها از رادیولوژی و ایکس ری استفاده می کند. در صورتی که شدت آسیب بالا و احتمال پارگی در رباط وجود داشته باشد، دکتر نیما قمشی متخصص ارتوپد ام آر آی را تجویز می کند.

2.    چرا پس از گچ گرفتن زانو احساس درد و یا قفل شدگی داریم؟ برای بررسی علت قفل شدگی زانو هر چه سریع تر باید برای معاینه زانو به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا برای رفع مشکلتان بررسی‌های مورد نظر را انجام دهد. 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *