روش درمان و شناخت علائم بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه

بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه یکی از انواع آسیب‌ هایی است که موجب درد زیادی می ‌شود. شانه به عنوان مهم ‌ترین مفصل در بدن می‌ باشد. در این دامنه حرکت بیش از اندازه موجب می‌ گردد که ثبات آن از بین برود. آسیب در این قسمت بدن امکان دارد به عوامل ژنتیکی بستگی داشته باشد. به طور کلی باید بدانید بی‌ ثباتی شانه در بسیاری از افراد با انجام دادن جلسات فیزیوتراپی و ورزش کردن درمان خواهد شد. در صورتی که اقدامات محافظه ‌کارانه برای درمان بی‌ثباتی تروماتیک جواب ندهد افراد برای تثبیت کردن مفصل باید جراحی را انجام دهند. بی ثباتی در قسمت شانه به طور معمول زمانی به وجود می ‌آید که ساختارهای شانه آسیب دیده یا شل شوند. 

علائم بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه چیست ؟
برای درمان بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه باید علائمی که مربوط به این عارضه هستند را به طور کامل بشناسید. افرادی که دچار این عارضه می ‌شوند در برخی از مواقع امکان دارد احساس کنند توپ شانه از قسمت حفره خارج گشته است. تورم و کبودی در شانه یکی از مهم‌ ترین علائم بی ‌ثباتی می ‌باشد. در رفتگی مکرر مفصل شانه و همچنین کاهش پیدا کردن دامنه حرکتی بازو به عنوان دیگر علائم بی‌ ثباتی شانه شناخته می‌ شوند. در صورتی که هر یک از این علائم را احساس کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در بی ‌ثباتی تروماتیک قدامی، شانه یا قسمت سر استخوان بازو به قسمت جلو جابجا خواهد شد. روش درمانی در این عارضه انجام دادن تمرینات مناسب با فیزیوتراپی است. در برخی از موارد پزشک جراحی سرپایی را برای درمان این عارضه پیشنهاد خواهد داد. 

روش های تشخیص بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه 
برای تشخیص بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. معاینه فیزیکی بهترین روش جهت تشخیص این عارضه شناخته می‌ شود. زمانی که پزشک کتف را لمس کند نقاط حساس را بررسی خواهد کرد و دامنه حرکتی شانه ارزیابی خواهد شد. شدت شل بودن شانه با معاینه فیزیکی توسط پزشک در طی آزمایش‌ های خاص ارزیابی خواهد شد. تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس کمک می‌ کند تا اطلاعات جزئی در مورد بی‌ ثباتی شانه دریافت شود. آزمایش ‌های متفاوت دیگری مانند ام آر آی، سونوگرافی و … برای تشخیص بی‌ ثباتی تروماتیک شانه انجام می‌ شوند که هر یک از این آزمایش ‌ها را پزشک جهت بررسی جزئیات تجویز می‌ کند. 

روش های درمان بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه 
روش‌ های درمان بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه متفاوت هستند. هر یک از این روش‌ ها را باید از جهات گوناگون پزشک بررسی نماید و سپس طبق نوع عارضه به وجود آمده برای بیمار، آنها را به کار بگیرد. مهم‌ ترین روش‌ هایی که برای درمان بی ‌ثباتی تروماتیک مورد استفاده قرار می‌ گیرند عبارت هستند از :

تروماتیک قدامی شانه

 

1. روش های غیر جراحی
 روش غیر جراحی یکی از بهترین روش‌ های درمان بی ‌ثباتی تروماتیک مفصل شانه قدامی می ‌باشد. بعد از دررفتگی شانه استراحت نمودن و مصرف کردن داروهای ضد التهاب به درمان این عارضه کمک می‌ کند. بیمار از فعالیت های شدید باید خودداری نماید تا بی ثباتی به وجود آمده درمان شود. استفاده از کیسه یخ روی شانه پیش از ورزش کردن به کاهش درد کمک زیادی خواهد کرد. اگر درد بیمار زیاد باشد نیاز است که از آتل ‌ها یا بریس‌ های شانه استفاده گردد. بعد از کاهش دادن درد، تمرینات تقویت کردن دامنه حرکتی برای بیمار تجویز خواهد شد.

2. روش های جراحی
 روش‌ های جراحی به عنوان دیگر روش ‌هایی هستند که برای درمان بی ثباتی تروماتیک قدامی شانه مورد استفاده قرار می ‌گیرند. زمانی که روش غیر جراحی موجب بهبود عملکرد شانه در بدن بیمار نشود پزشک باید روش‌ های جراحی را به کار بگیرد. جراحی به صورت باز و آرتروسکوپی انجام خواهد شد. آرتروسکوپی یکی از روش ‌های جراحی کم تهاجمی می ‌باشد. در این روش پزشک از دوربین و انواع ابزارهای کوچک برای برش کوچک در شانه استفاده می‌ کند. آرتروسکوپی امکان ارزیابی تاندون‌ ها را فراهم خواهد کرد. جراحی باز برای درمان نمودن بی ‌ثباتی‌ های بسیار شدید در قسمت شانه انجام می ‌شود. در این روش پزشک برش بزرگی را روی شانه ایجاد می ‌کند و ماهیچه‌ ها جهت دسترسی به ربات‌ ها باید حرکت کنند. بعد از جراحی، تمرینات فیزیوتراپی ضروری می ‌باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *