رادیوگرافی زانو چیست و کاربرد های آن در تشخیص آسیب های زانو

مقدمه 

رادیوگرافی زانو با استفاده از اشعه ایکس تصویری از آناتومی زانوی شما ایجاد می کند. متخصص ارتوپد ممکن است برای تشخیص و درمان آسیب های زانو رادیوگرافی زانو را تجویز کند. عکسبرداری با اشعه ایکس از زانو روشی سریع، آسان و بدون درد است. از طرف دیگر هزینه رادیوگرافی زانو در مقایسه با سایر راه های تشخیصی مانند ام آر آی کمتر و مقرون به صرفه تر است.

دکتر نیما قمشی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران با راه های تشخیصی به روز و استاندارد جهانی در کمترین زمان ممکن تمام ضایعات و آسیب های زانو را درمان می کند.

 

رادیوگرافی زانو چیست؟

اشعه ایکس زانو تصویر سیاه و سفیدی را از بافت های نرم، استخوان های داخل و اطراف مفصل زانو نشان می دهد. استخوان ها شامل کاسه زانو (کشکک)، بخشی از استخوان ران (ران) و بخشی از استخوان ساق پا (درشت نی) می شوند. 

پزشک متخصص ارتوپدی برای اطمینان از شکستگی در ناحیه زانو و معاینه دقیق و استاندارد هر دو زانو نیاز به عکس برداری از دو زاویه AP و نمای lat دارد. دو نمایی از زانو که معمولا در رادیوگرافی ارائه می شود عبارتند از: 

•    نمای قدامی خلفی(anteroposterior): در این شیوه اشعه ایکس از مقابل یعنی از جلو به مفصل زانو تابیده می شود.

•    نمای لترال (lateral ): زاویه تابش اشعه ایکس به زانو از کنار و یا نیم رخ است.

 

چه زمانی به رادیوگرافی زانو نیاز دارم؟

رادیوگرافی زانو و یا عکسبرداری با اشعه ایکس از زانو یکی از اولین راه های تشخیص ضایعات و هر گونه آسیب های احتمالی به زانو است. اشعه ایکس زانو می تواند علائم زیر را نشان دهد:

•    وجود هر گونه شکستگی در استخوان های زانو 

•    دررفتگی مفصل زانو

•    خارهای استخوانی (استئوفیت).

•    آرتروز

•    تراز غیر طبیعی مفصل زانو

•    عفونت های استخوان زانو (استئومیلیت).

•    نازک شدن استخوان زانو (استئوپنی).

•    سرطان استخوان

سایر کاربردهای رادیو‌گرافی‌ زانو

بعد از گچ گرفتن استخوان شکسته زانو متخصص برای اطمینان کامل از جوش خوردن استخوان رادیوگرافی زانو را تجویز می کند. 

همچنین برای ارزیابی وضعیت تعویض زانو نیز از رادیوگرافی می توان استفاده کرد.

دکتر نیما قمشی علاوه بر رادیوگرافی زانو از راه های تشخیصی دیگری مانند ، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، اسکن رادیوایزوتوپ برای تشخیص مشکلات جدی زانو استفاده می کند.

 

عکسبرداری رادیوگرافی از زانو

 

آمادگی برای انجام رادیوگرا‌فی
برای آماده شدن برای عکسبرداری با اشعه ایکس از زانو لازم نیست کار زیادی را انجام دهید. حتما لباس راحت و بدون فلز بپوشید. در زمان رادیوگرافی زانو باید لباس ها، جواهرات، کمربند و یا سایر اشیاء حاوی فلز را دربیاورید. فلزها در رادیوگرافی نشان داده می شوند و در گرفتن تصویری با جزئیات کامل اختلال ایجاد می کنند.
در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری را دارید حتما به متخصص خود بگویید. اشعه ایکس زانو از حداقل مقدار اشعه استفاده می کند، اما این احتمال وجود دارد که کودک در حال رشد شما (جنین) در معرض آن قرار گیرد. اگر عکسبرداری با اشعه ایکس اورژانسی باشد، اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن مواجهه با اشعه برای کودک شما انجام خواهد شد.


نحوه انجام رادیوگرافی
اشعه ایکس نوعی تشعشع است. پرتوهای کوچکی از تشعشع از بدن شما عبور می کنند و تصویری را روی فیلم عکاسی خاص یا یک حسگر دیجیتال ایجاد می نمایند.
از آنجایی که اعضای بدن شما دارای درجات ضخامت متفاوتی هستند، مقادیر متفاوتی از اشعه را جذب می کنند. استخوان ها، برخی تومورها، کلسیفیکاسیون ها و سایر مواد سفت در اشعه ایکس به رنگ سفید دیده می شوند. نواحی با تراکم کمتر مانند ماهیچه ها و بافت ها اجازه عبور به تابش را می دهند، بنابراین در اشعه ایکس تیره تر به نظر می رسند.


سوالات متداول از دکتر نیما قمشی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران
1.    خطرات اشعه ایکس در رادیوگرافی زانو چیست؟ اشعه ایکس یک راه سریع و آسان برای تشخیص بیماری ها و آسیب ها در زانو است. اشعه ایکس زانو حاوی مقادیر بسیار کمی اشعه است که مستقیماً از بدن شما عبور می کند. همچنین، استفاده از اشعه ایکس معمولاً با عوارض جانبی خاصی همراه نیست.
2.    در زمان بارداری چگونه می توانم از رادیوگرافی زانو اورژانسی استفاده کنم؟ در زمان بارداری برای محافظت از مادر و جنین همچنین به حداقل رساندن تابش اشعه ایکس از پیش بند سربی استفاده می کنند. 
3.    آیا رادیوگرافی و یا عکس برداری به روش ایکس X-ray می تواند رباط صلیبی پاره را نشان دهد؟ رادیوگرافی نمی تواند پارگی رباط صلیبی را نشان دهد. مهم ترین کاربرد رادیوگرافی زانو نشان دادن عوارض استخوانی است. همچنین می تواند شکستگی ها را نیز نشان دهد. برای تشخیص پارگی رباط صلیبی از ام آر آی استفاده می شود. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *