دستورالعمل توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه

توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه باید به صورت اصولی انجام شود. انجام دادن انواع فعالیت ‌های ورزشی اگر به صورت منظم باشد توان شما پس از جراحی افزایش پیدا می‌ کند. جراح امکان دارد بر اساس نوع جراحی که انجام داده‌ اید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در طول روز را به فعالیت ورزشی اختصاص دهد. تمرینات ورزشی که باید انجام دهید متفاوت هستند و هر یک از آنها کمک می ‌کنند تا درد شدید بعد از جراحی را کاهش دهید. اگر پس از انجام دادن حرکت‌ های ورزشی دچار علامت درد گشتید باید سریعا این مسئله را به پزشک اعلام کنید.

آشنایی با روش های توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه
 برخی از دستورالعمل ‌هایی که مربوط به توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه هستند عبارتند از :
1. حرکت چرخشی پاندولی
 یکی از بهترین روش ‌هایی که برای توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی شانه انجام می‌ شود حرکت چرخشی پاندولی است. برای انجام دادن این حرکت باید کمرتان به حالت ۹۰ درجه خم شود. دست سالم را باید به عنوان تکیه‌گاه روی زمین قرار دهید. دست ‌های خود را به صورت دایره وار حدود ۱۰ بار در جهت عقربه ساعت بچرخانید. پس از ۱۰ بار در جهت خلاف عقربه ساعت باید دست ‌هایتان را حرکت دهید. بعد از این مدت به بازو استراحت دهید تا توان بیشتری داشته باشد. حرکت چرخشی پاندولی را بیشتر برای تقویت کردن مفاصل شانه توصیه می‌ کنیم. این حرکت را حدود ۳ بار باید در طول روز انجام دهید.

2. حرکت کششی بالای کتف
 یکی دیگر از حرکت ‌های توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی شانه، حرکت کششی بالایی کتف است. با استفاده از این حرکت شما می‌ توانید توان دست‌ های خود را افزایش دهید. این حرکت به صورت نشسته و خوابیده انجام می‌ شود. دست ‌هایتان را با یکدیگر گره بزنید و به بالای سرتان ببرید. تا حد امکان باید آرنج حالت صاف داشته باشد. ۱۰ الی ۲۰ ثانیه دست‌ هایتان را به همین صورت باید نگه دارید و پس از آن به آرامی دست ‌ها را پایین بیاورید. بعد از مدتی، مدت زمان بالا بودن دست‌ ها را باید بیشتر کنید. احساس درد در این قسمت به تشخیص بهتر کمک خواهد کرد. ۳ بار باید این حرکت را در طول روز انجام دهید تا توان دست‌ هایتان افزایش یابد.

3. چرخش عضلات حمایتی شانه برای توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه
 یکی دیگر از دستور العمل‌های توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه، چرخش عضلات حمایتی شانه است. آرنج را باید در این حرکت با سرشانه هم راستا قرار دهید. به آرامی قسمت بازو را به سمت عقب و جلو بکشید. این حرکت را می ‌توانید با استفاده از چوب و عصا انجام دهید. تمرین روزانه این حرکت بسیار مهم است. احتمال دارد پزشک بعد از انجام دادن جراحی محدودیت ‌هایی را جهت چرخش عضلات تعیین نماید. به همین دلیل پیش از انجام دادن این حرکت باید در مورد محدودیت ‌های آن با پزشک مشورت کنید.

 

توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی

 

4. چرخش عضلات داخلی سرشانه 
 یکی دیگر از دستورالعمل‌ های توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی شانه، چرخش عضلات داخلی سرشانه است. شما به کمک دست خود می‌ توانید یک حوله را در پشت سرتان نگه دارید. سپس دست آسیب دیده را به بالا ببرید. دست آسیب دیده بعد از مدتی باید به پشت کمر برود و در جهت مخالف با دست دیگرتان نگه داشته شود. این حرکت را باید روزانه سه بار به صورت ۱۰ تایی انجام دهید تا توان بیشتری برای حرکت دست ‌ها داشته باشید. 

5. پیاده روی روی دیوار برای توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه 
یکی دیگر از دستورالعمل‌ های توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی شانه،پیاده‌ روی روی دیوار است. در صورتی که آرنج را به حالت صاف قرار داده‌ اید باید با سر انگشتان تان به چارچوب یا دیوارها چنگ بزنید. این حالت را حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه باید حفظ کنید. اگر این حرکت را به صورت روزانه ۳ بار در ست ۵ الی ده تایی انجام دهید نتیجه بسیار مناسبی از آن دریافت می‌ کنید.

6. بالا بردن دست 
 یکی دیگر از دستورالعمل ‌های توانبخشی بعد از عمل آرتروسکوپی شانه، بالا بردن دست است. در صورتی که آرنج خود را به حالت صاف نگه داشته ‌اید انگشت شست باید رو به جلو برود. بازو را در جهت سقف بالاتر ببرید. ۱۰ ثانیه این وضعیت را باید حفظ کنید. اگر این حرکت را در سه ست ۵ تایی به صورت روزانه انجام دهید نتیجه مناسبی از آن دریافت می‌ کنید. در این حرکت از بالا بردن تیغه شانه باید به صورت جدی خودداری نمایید. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *