بی ثباتی شانه چند جهته چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود ؟

بی ثباتی شانه چند جهته به عنوان یکی از عارضه هایی است که در این عارضه بخش بالای استخوان بازو به طور دائم از قسمت سوکت شانه خارج می‌ گردد. ناپایداری امکان دارد موجب دررفتگی شانه گردد. زمانی که بافت همبند شانه آسیب ببیند لیز خوردن توپ مفصل از بخش شانه آسان ‌تر می ‌شود. ناتوانی عضلات در قسمت شانه موجب می‌ گردد که نگه داشتن استخوان بازو با مشکل مواجه شود. گزینه‌ های درمانی زیادی برای بی ‌ثباتی شانه وجود دارند که هر یک از این گزینه‌ ها بر اساس شدت درد بیمار انتخاب می ‌شوند. مفصل شانه کمک می ‌کند تا شما به راحتی بازو را بلند کنید و آن را به بالای سر ببرید. مفصل شانه در چندین جهت چرخش دارد. 

علائم بی ثباتی شانه چند جهته
علائمی که مربوط به بی ثباتی شانه چند جهته هستند متفاوت می‌ باشند. شما با شناخت این علائم می‌ توانید در کمترین بازه زمانی برای درمان مشکل به وجود آمده اقدام کنید. درد ناشی که مربوط به آسیب دیدگی شانه است مهم ‌ترین علائم مفصل شانه ناپایدار می‌ باشد. در رفتگی‌ های مکرر در قسمت شانه یکی دیگر از علائم بی‌ ثباتی شانه است. شما در صورتی که دچار بی ‌ثباتی شانه شوید احساس مداوم در لغزش و شل بودن مفصل شانه خواهید داشت. محدود شدن دامنه حرکتی شانه یکی دیگر از علائم بی ثباتی شانه است.

دلیل بی ثباتی شانه چند جهته
 علل مبتلا شدن به بی ثباتی شانه چند جهته متفاوت می‌ باشد. برخی از مهم ‌ترین مواردی که موجب به وجود آمدن این عارضه می‌ گردند عبارت هستند از :
1. در رفتگی و آسیب شدید
دررفتگی شانه و آسیب بسیار شدید ضربه موجب می ‌گردد که بی ثباتی مفصل شانه به وجود آید. زمانی که سر استخوان بازو از مفصل جدا گردد استخوان و ربات‌ های جلویی این مفصل دچار آسیب می ‌شوند. ربات ‌های پاره شده که در بخش جلویی شانه هستند را به عنوان ضایعه بنکارت می‌ شناسند. در رفتگی ‌های مکرر امکان دارد موجب لغو شدن شانه گردد. در رفتگی به صورت فوقانی، خلفی، تحتانی و همچنین داخل قفسه است.
2. فشار تکراری
 فشار تکراری به عنوان یکی دیگر از دلایل مبتلا شدن به بی‌ ثباتی مفصل شانه می ‌باشد. بسیاری از افرادی که به بی‌ ثباتی شانه مبتلا هستند اصلا دررفتگی شانه را تجربه نکرده‌ اند. با این وجود بسیاری از این بیماران ربات ‌های ناپایداری دارند. این اتفاق زمانی به وجود می ‌آید که آناتومی طبیعی در بدن با مشکل مواجه شود. همچنین امکان دارد زمان حرکت تکراری و قرار گرفتن دست در قسمت بالای سر این عارضه به وجود آید. فعالیت‌های تکراری که با استرس هستند شانه را ضعیف می‌ کنند و به چالش می‌ کشند.
3. بی ثباتی در حرکت شانه
 بی ثباتی شانه چند جهته یکی از مهم ‌ترین دلایل ضعف استخوان شانه است. بسیاری از بیماران سابقه آسیب دیدگی و همچنین کشیدگی مکرر در شانه دارند. در چنین بیمارانی امکان دارد که شانه در چندین جهت احساس در رفتگی داشته باشد. اگر بیمار در قسمت شانه احساس دررفتگی نماید یعنی توپی بازو از بخش جلو یا عقب جابجا شده است. 

 

بی ثباتی در شانه

روش تشخیص بی ثباتی شانه چند جهته
 جهت درمان بی ثباتی شانه چند جهته باید روش‌های تشخیص این عارضه را به طور کامل بشناسید. معاینه فیزیکی یکی از بهترین روش‌ های تشخیص عارضه مورد نظر است. بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا پزشک سابقه بیمار را از نظر حرکت مفصل ارزیابی نماید. تست‌ های تصویربرداری یکی دیگر از روش‌ های تشخیص بی ‌ثباتی شانه است. این آزمایش ‌ها امکان دارد شامل موارد گوناگونی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس، تصویربرداری ام آر آی و … شود. هر یک از روش‌ های تشخیص بی ثباتی شانه را پزشک بر اساس شدت درد و نوع علائم بیمار تجویز می‌ کند تا بیمار آنها را انجام دهد.

درمان بی ثباتی شانه چند جهته
 برای درمان بی ثباتی شانه چند جهته روش ‌های گوناگونی به کار گرفته می ‌شوند. به طور معمول بی ‌ثباتی شانه با روش‌ های غیر جراحی درمان خواهد شد. در صورتی که روش‌ های غیر جراحی به کار گرفته نشوند از روش‌ های جراحی استفاده می‌ گردد. پزشک امکان دارد برای درمان این عارضه روش‌ هایی مانند داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی، اصلاح فعالیت و … را تجویز کند. در صورتی که بیمار با این روش‌ها درمان نشود باید جراحی گردد. برای ترمیم کردن ربات‌ های کشیده و پاره به طور معمول از روش جراحی استفاده خواهد شد. آرتروسکوپی و جراحی باز به عنوان بهترین روش ‌های جراحی بی ‌ثباتی شانه شناخته می ‌شوند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *