بافت اسفنجی استخوان

بیس فسفونات ها در پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی ازبیماری‌های نسبتا شایع سیستم اسکلتی بدن می‌باشد که معمولا در سنین کهنسالی برای افراد رخ می‌دهد. این بیماری یک بیماری بسیار جدی می‌باشد و نیاز به مراقبت شدید دارد. یکی از راه‌های درمان این بیماری، استفاده از داروهای حاوی ماده‌ای به نام بیس فسفونات ‌ها می‌باشد. در ادامه این مقاله بیشتر با این ماده و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری استئوپروز می‌پردازیم.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری مربوط به استخوان‌های بدن است که به علت افزایش میزان تخلخل بافت اسفنجی رخ می‌دهد. استخوان‌های شما از دو بافت متراکم و اسفنجی تشکیل شده‌اند. بافت متراکم، سطح خارجی استخوان را پوشش می‌دهد و بافت اسفنجی سطح داخلی استخوان‌ها را پر می‌کند. همانطور که از نام بافت اسفنجی پیداست، ظاهر این بافت به علت وجود داشتن حفرات متعدد شبیه به یک اسفنج می‌باشد. زمانی که تعداد این حفرات کم شده و اندازه آنها افزایش یابد، میزان تخلخل بافت اسفنجی افزایش یافته و استحکام استخوانی شما کاهش می‌یابد. در نتیجه این اتفاق، استخوان‌های شما ظریف و شکننده خواهند شد و ممکن است با کوچک‌ترین فشاری بشکنند و به قطعات مختلفی تقسیم شوند. در بسیاری از موارد، جوش خوردن این استخوان‌ها چند برابر حالت عادی طول می‌کشد.
یکی از علل ایجاد این بیماری، افزایش فعالیت سلول‌های استئوکلاست می‌باشد. سلول‌های استئوکلاست نوعی سلول ایمنی هستند که از مونوسیت‌های خون منشا می‌گیرند و درون استخوان قرار دارند. این سلول‌ها وظیفه دارند که ماده زمینه‌ای استخوان را تجزیه کنند. زمانی که فعالیت این سلول‌ها بیش از میزان عادی باشد، سرعت تجزیه بافت‌های استخوان افزایش می‌یابد. به همین علت پوکی استخوان ایجاد می‌شود و استخوان‌های فرد بیمار شکننده و ظریف می‌شوند.

بیس فسفونات چیست؟

بیس فسفونات یک ماده دارویی می‌باشد که در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان نقش بسیار موثری دارد. این ماده دارویی با تاثیرگذاری روی سلول‌های استئوکلاست سبب کاهش فعالیت آنها می‌شود. در نتیجه میزان تجزیه شدن استخوان کاهش یافته و تخلخل قسمت داخلی افزایش نمی‌یابد. بنابراین از وقوع بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان پیشگیری می‌شود.

 

بیس فسفونات

                      بیس فسفونات

 

دوز مصرفی مناسب این دارو چیست؟

همانند سایر داروهایی که در جهان وجود دارند، این دارو نیز دارای یک دوز مصرفی مناسب می‌باشد. با این حال دوز مصرفی بیس فسفونات یک عدد ثابت نیست و در افراد مختلف و شرایط بدنی مختلف متغیر می‌باشد. شما می‌توانید برای تعیین کردن دوز مناسب این ماده دارویی به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. پزشک شما با توجه به نتایج آزمایش‌تان میزان داروی مناسب را مشخص خواهد کرد.

مصرف کردن بیس فسفونات در چه افرادی ممنوع است؟

مصرف کردن داروهای حاوی بیس فسفونات نیز همانند سایر داروهایی که برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند برای عده خاصی از افراد ممنوع می‌باشد. بیشتر این افراد کسانی هستند که نسبت به این ماده شیمیایی حساسیت دارند. در صورتی که شما پس از مصرف این دارو واکنش‌های آلرژیکی مانند اختلال در ریتم تنفسی یا در موارد خفیف‌تر قرمزی و تورم پوست را تجربه می‌کنید به این ماده حساسیت دارید و باید مصرف آن را قطع نمایید.

دسته دیگری از افرادی که نباید این دارو را مصرف کنند کسانی هستند که دارای مشکلات کلیوی شدید هستند. کلیه‌ها وظیفه دارند تا بسیاری از داروها را از خون خارج کرده و وارد ادرار کنند. داروهای حاوی بیس فسفونات نیز به همین شکل دفع می‌شوند. در صورتی که کلیه‌ها مشکلات شدیدی داشته باشند نمی‌توانند این ماده دارویی را دفع کنند و این ماده در بدن تجمع می‌یابد. همچنین افرادی که پوکی استخوان آنها به علت کمبود کلسیم رخ می‌دهد نیز باید به جای این دارو از مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی استفاده نمایند.

تزریق دارو

                           تزریق دارو

 

آیا مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی مجاز است؟

بله این دارو را می‌توان در دوران بارداری نیز استفاده کرد اما یک شرط اساسی وجود دارد؛ باید مزایایی که این دارو می‌تواند به شما ارائه دهد بیشتر از معایب و عوارض آن باشد. همچنین مصرف این دارو در هنگام شیردهی به صورت تزریقی و خوراکی بلامانع است و تنها باید دوز مناسب آن را مصرف نمایید. بنابراین بهتر است که پیش از مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

کلام آخر

داروهای حاوی بیس فسفونات به عنوان یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری و درمان پوکی استخوان به شمار می‌روند. بهتر است که پیش از مصرف این دارو با یک پزشک متخصص مشورت نمایید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *