بهترین درمان پارگی منیسک داخلی یا خارجی، علائم و راه های تشخیص آن

 

پارگی منیسک چیست؟

منیسک‌ها – منیسک داخلی و خارجی – نوارهای هلالی شکل از غضروف ضخیم و لاستیکی هستند که به استخوان ساق پا (درشت نی) متصل شده‌اند. آنها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و ثبات ساختار زانو را به همراه دارند. 

•    منیسک داخلی در قسمت داخلی مفصل زانو است.

•    محل قرار گیری منیسک خارجی نیز در قسمت خارجی زانو است.

 

پارگی منیسک داخلی یا خارجی می تواند از نظر اندازه و شدت بسیار متفاوت باشد. پارگی منیسک داخلی یا خارجی ممکن است به یکی از حالت های زیر اتفاق بیفتد:

•    دو نیم شدن منیسک

•    پارگی شدید دور آن به شکل C 

•    آویزان شدن با نخی باریک از مفصل زانو 

 

علت پارگی منیسک داخلی یا خارجی چیست؟

پارگی منیسک در افراد جوان تر می تواند به دلیل پیچ خوردن زانو رخ دهد. مثلا در ورزش‌هایی مانند فوتبال و یا بسکتبال ممکن است زانو دچار پیچ خوردگی و در نتیجه پارگی منیسک داخلی یا خارجی شود. در افراد مسن منیسک‌ها ممکن است دچار فرسودگی شوند و در اثر آسیب‌های جزئی مانند پیچ خوردن ناگهانی زانو در هنگام ایستادن پاره شوند. این نوع از پارگی ها را دژنراتیو می گویند.

 

علائم پارگی منیسک داخلی یا خارجی

در صورت پارگی منیسک داخلی یا خارجی صدا آن را می شنوید. در ابتدا با زانو آسیب‌دیده می‌توانید راه بروید اما در روز بعد و یا چند روز بعد به‌تدریج زانوی‌تان سفت تر می شود. سایر علائم پارگی منیسک ها عبارتند از:

•    درد در زانو که با شدت های متفاوتی همراه است: درد ممکن است خفیف و شدید باشد و یا اینکه ممکن است درد بیاید و برود.

•    تورم که غالباً چند ساعت پس از آسیب و پارگی منیسک داخلی یا خارجی مشاهده می شود.

•    احساس گرفتگی و یا قفل شدگی در زانو، به ویژه زمانی که زانوی تان را خم می کنید.

•    احساس خالی کردن در زانو 

•    ناتوانی در خم کردن و کشش کامل زانو

 

درمان پارگی منیسک

پارگی منیسک به خودی خود بهبود نمی ‌یابد و به درمان نیاز دارید. نوع درمان در پارگی منیسک داخلی خارجی به عوامل زیر بستگی دارد:

•    محل پارگی منیسک

•    میزان بزرگی آن

•    شدت آسیب 

•    سن بیمار 

درمان اولیه در پارگی منیسک داخلی یا خارجی کنترل درد و تورم با استفاده از اقدامات خودیاری و درمان های بیشتر و پیشرفته تر شامل فیزیوتراپی، دارو ها و جراحی است.

 

بهترین راه درمان و معاینۀ کاملا تخصصی مراجعه به دکتر نیما قمشی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران است.

بررسی پارگی منیسک توسط متخصص ارتوپد

 

عدم درمان منیسک چه عوارضی را به همراه دارد؟

از آنجایی که زانو مفصل پیچیده و متشکل از بخش های مختلف است، عدم درمان آسیب های زانو می تواند منجر به مشکلات بیشتر شود. یکی از دلایل مهم مشورت با متخصص ارتوپد در مورد پارگی مشکوک منیسک این است که اغلب در کنار پارگی ACL (رباط صلیبی قدامی) و یا سایر آسیب های زانو ممکن است پارگی منیسک داخلی یا خارجی نیز اتفاق بیفتد.

اگر به دنبال درمان پارگی منیسک داخلی یا خارجی نباشید، ممکن است مشکلات حرکتی و درد جدی زانو را تجربه کنید که نیاز به جراحی تهاجمی تری نسبت به ترمیم و یا درمان اولیه دارد. پارگی منیسک درمان نشده همچنین می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت دیگری از جمله ایجاد زودرس آرتروز در زانو شود.

 

ام آر آی پارگی منیسک

سوالات متداول 

1.    آیا زانوبند به پارگی منیسک داخلی یا خارجی کمک می کند؟ علاوه بر فیزیوتراپی، استفاده از زانوبند یکی دیگر از گزینه های محافظه کارانه است که گاهی اوقات بعد از پارگی منیسک امتحان می شود. هدف از زانوبند محافظت از زانو در برابر آسیب های بیشتر است که با ایجاد ثبات و جلوگیری از گسترش بیش از حد پارگی در محدوده حرکتی معمولی و کاهش بار روی منیسک می شود. گاهی اوقات پزشک متخصص ارتوپد هم فیزیوتراپی و هم زانوبند را توصیه می کند. برای دریافت بهترین درمان متناسب با مشکل منیسک خود می توانید با دکتر نیما قمشی مشورت کنید.

2.    پارگی منیسک داخلی یا خارجی چگونه تشخیص داده می شود؟ متخصص ابتدا زانوی شما را به صورت فیزیکی معاینه می کند و به دنبال علائم تورم می گردد. همچنین دامنه حرکتی شما را آزمایش خواهد کرد. علاوه بر این برای ارزیابی آسیب آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و یا MRI نیز باید انجام دهید.

متخصص ممکن است آرتروسکوپی زانو را برای مشاهده بهتر و تشخیص دقیق آسیب توصیه کند. در طول این روش، جراح یک دوربین کوچک (به نام آرتروسکوپ) را از طریق یک برش کوچک به زانو وارد می کند.

3.    آیا جراحی زانو برای ترمیم پارگی منیسک ضروری است؟ پارگی های جدی تر منیسک داخلی یا خارجی ممکن است به خودی خود بهبود نیابد. در صورتی که آسیب با RICE، NSAID ها و فیزیوتراپی بهبود نیافت، متخصص جراحی آرتروسکوپی را توصیه می کند. جراحی روشی بسیار موثر برای ترمیم پارگی منیسک است. اگر پارگی برای ترمیم خیلی بزرگ باشد، جراح ممکن است تمام یا بخشی از منیسک را بردارد. پس از بهبودی، زانوی پایدارتر خواهد بود و احتمال بروز مشکلات اضافی در زانو کمتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *