آشنایی با عارضه تاندونیت کلسیفیه کننده

مقدمه
اگر تاندون‌های روتاتور کاف شانه‌ی شما به تدریج رسوب‌های سخت کلسیمی ایجاد کنند، ممکن است با درد شدیدی روبه‌رو شوید. اگرچه این وضعیت به تدریج پیش می‌رود، اما در برخی موارد به شکل ناگهانی نیز رخ داده است. پس از ایجاد رسوب‌های کلسیم علائم این مشکل ظاهر می‌شوند و هنگامی که کلسیم مجددا جذب شود، درد ممکن است شدت یابد.
خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. اگر شما هم با درد شانه دست‌وپنجه نرم می‌کنید در این مقاله همراه ما باشید تا با این عارضه بیشتر آشنا شده و بتوانید به طور مؤثر نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

تاندونیت کلسیفیه کننده چیست؟
تاندونیت کلسیفیه کننده یک وضعیت رایج است که در آن رسوب‌های فسفات کلسیم در یک تاندون ایجاد می‌شود و گاهی اوقات محل رسوب تحت‌تأثیر درد قرار می‌گیرد. این رسوب‌ها می‌توانند در چند نقطه مختلف از بدن ایجاد شوند، اما بیشترین شیوع آنها در روتاتور کاف شانه واقع است. حدود ۸۰٪ افرادی که این نوع رسوب دارند، علائمی مانند درد مزمن در زمان حرکات خاص شانه یا درد حاد و شدید در شب را تجربه می‌کنند. تشخیص این عارضه معمولاً از طریق معاینه فیزیکی و تصویربرداری از طریق رادیوگرافی انجام می‌شود. این بیماری اغلب به طور کامل به طور خودبه‌خود بهبود می‌یابد؛ اما معمولاً با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش درد، استراحت و فیزیوتراپی جهت تسریع بهبودی و در برخی موارد با روش‌های مختلفی برای تجزیه و یا تخلیه رسوبات کلسیم درمان می‌شود.
به نظر می‌رسد که افراد بالغ در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بیشتر در معرض تاندونیت کلسیفیه کننده قرار می‌گیرند. این بیماری در زنان دو برابر بیشتر از مردان رخ می‌دهد و ارتباطی با ورزش ندارد. رسوب‌های کلسیم در روتاتور کاف برای اولین بار توسط ارنست کادمن در سال ۱۹۳۴ توصیف شدند. عبارت “کلسیفیک تاندونیت” توسط هنری پلنک در سال ۱۹۵۲ ابداع شد.

نشانه‌ها و علائم تاندونیت کلسیفیه کننده
تا ۲۰٪ از افراد مبتلا به تاندونیت کلسیفیه کننده هیچ علائمی ندارند. برای کسانی که علائم دارند، علائم بسته به فاز بیماری متغیر است. در “فاز تشکیلی” ابتدایی که رسوبات کلسیم در حال شکل‌گیری هستند، افراد بسیار کم علائمی را تجربه می‌کنند. کسانی که دارای علائم هستند به خصوص در زمان انعطاف به جلوی شانه (بلند کردن بازو به جلوی بدن) معمولاً درد متناوب در شانه احساس می‌کنند. 
در “فاز جذبی” که رسوب کلسیم در حال تجزیه است، افراد احساس درد حاد و شدیدی می‌کنند که شب‌ها شدت می‌یابد. افراد متأثر عمدتاً شانه را به داخل چرخانده و سعی می‌کنند درد را کاهش دهند. برخی افراد نیز احساس گرمی و قرمزی در محل شانه متأثر می‌کنند، همچنین دامنه‌ای محدود از حرکت را نیز تجربه می‌کنند. 

علت به وجود آمدن تاندونیت کلسیفیه کننده

تشکیل تاندونیت کلسیفیه کننده

 

تاندونیت کلسیفیه کننده به دلیل تجمع بلورهای کربنات کلسیم در تاندون‌های شانه ایجاد می‌شود. این رسوبات بیشتر در تاندون فوق‌چرخنده (۶۳٪ از زمان) یافت می‌شوند و کمتر در تاندون زیرچرخنده (۷٪)، حفاظت زیره‌ای شانه (۷٪)، تاندون زیرشانه‌ای (۳٪) یا هم‌زمان در تاندون فوق‌چرخنده و تاندون زیرشانه‌ای (۲۰٪) ظاهر می‌شوند.
گسترش تاندونیت کلسیفیه کننده معمولاً به سه مرحله تقسیم می‌شود. ابتدا در “مرحله پیش کلسیفیک”، چیزی باعث تبدیل سلول‌های تاندون به سلول‌های دیگر می‌شود که به عنوان محل تجمع کلسیم عمل کنند. این مرحله توسط دو بخش “مرحله کلسیفیک” دنبال می‌شود؛ ابتدا کلسیم جمع می‌شود (فاز تشکیلی)، سپس بدن شروع به تجزیه کلسیم (فاز جذبی) می‌کند. در “مرحله پس کلسیفیک”، رسوبات کلسیم با بافت جدید جایگزین می‌شوند و تاندون به طور کامل بهبود می‌یابد.
علت تشکیل رسوبات کلسیم هنوز مشخص نیست، اگرچه چندین تئوری مطرح شده‌اند. برخی از تئوری‌ها حاکی از آن هستند سلول‌های تاندون به خصوص سلول‌های غضروفی یا استخوانی دگرگون می‌شوند. تئوری‌های دیگر این وضعیت را با مرگ سلولی ناشی از پیری، فرسایش یا کمبود اکسیژن در بافت ارتباط می‌دهند؛ بااین‌حال، این بیماری در افراد بسیار پیر نادر است. نکته قابل‌توجه این است حتی اگر بدون درمان باشد، معمولاً به طور کامل بهبود می‌یابد.

درمان تاندونیت کلسیفیه کننده
درمان تاندونیت کلسیفیه کننده معمولاً شامل مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، استراحت و فیزیوتراپی جهت جلوگیری از انحراف مفصل است. برای افرادی که درد شدید دارند، تزریق‌های مستقیم استروئید به محل متأثر می‌تواند مؤثر باشد، اما ممکن است با جذب مجدد رسوب کلسیم مداخله کند. برای افرادی که با درمان دارویی و استراحت بهبود نیافته‌اند، می‌توان رسوبات را با تکنیک‌هایی مانند “ultrasound-guided “barbotage و needling” ” حل و جدا کرد. 
جراحی تنها در صورتی توصیه می‌شود که درمان غیرجراحی ناموفق بوده و علائم ادامه داشته باشند. جراحی معمولاً با استفاده از روش‌های جراحی شامل حذف رسوبات کلسیم و انجام آکرومیوپلاستی شانه است. درصد موفقیت این جراحی بالاست اما تعداد کمی از بیماران نیاز به جراحی مجدد دارند. 

جمع‌بندی
تاندونیت کلسیفیه کننده، یک بیماری مرتبط با تجمع رسوبات کلسیم در تاندون‌های شانه است که می‌تواند به درد و عدم راحتی در مفاصل شانه منجر شود. درمان این بیماری اغلب با مصرف داروهای ضدالتهاب، استراحت، و تزریق‌های مستقیم استروئید آغاز می‌شود. در صورت عدم بهبود، ممکن است از روش‌های جراحی نظیر حذف رسوبات کلسیم و آکرومیوپلاستی استفاده شود که می‌تواند به درمان کامل و بهبود علائم تاندونیت کلسیفیه کننده کمک کند.

 

درمان تاندونیت کلسیفیه کننده

 

دکتر نیما قمشی، متخصص ارتوپد در تهران، از جدیدترین دستاوردهای علمی و استانداردهای بین‌المللی برای درمان تاندونیت کلسیفیه کننده استفاده می‌کند. او دارای تجربه‌ فراوان در این حوزه بوده و به عنوان بهترین متخصص ارتوپد در تهران به ویژه در انجام عمل‌های جراحی تاندونیت کلسیفیه شناخته می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *