آشنایی با سندرم گیرافتادگی شانه

مقدمه 
در دنیای امروز که فعالیت‌های روزمره ما به طور فزاینده‌ای به استفاده از. کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند و فعالیت‌های جلوی صفحه نمایش انتقال یافته است، مشکلات مرتبط با سلامتی نیز در حال افزایش است. یکی از مشکلات شایع که بسیاری از افراد روزانه با آن مواجه می‌شوند، سندرم گیرافتادگی شانه است. این وضعیت نه تنها به درد و ناخوشی در ناحیه شانه منجر می‌شود، بلکه می‌تواند حرکات روزانه ما را نیز محدود کند.
 در این مقاله، به بررسی علل، علائم و درمان‌های سندرم گیرافتادگی شانه پرداخته شده است. پس با ما همراه باشید. 

سندرم گیرافتادگی شانه چیست؟
سندرم گیرافتادگی شانه ناشی از سایش مداوم و غیرطبیعی بین استخوان بازو و قسمت بیرونی بالای شانه است. این مشکل اغلب زمانی رخ می‌دهد که بازو تا نیمه بالای سر قرار می‌گیرد، ممکن است توانایی بلند کردن بازو به خصوص در فعالیت‌هایی همچون پرتاب توپ یا نوشتن بر روی تخته را محدود کند. این وضعیت معمولاً در افراد بالای 40 سال به التهاب تاندون‌های گرداننده شانه، به ویژه تاندون سوپرا اسپیناتوس، منجر می‌شود. همچنین این سندرم در برخی افراد در پایین تر از این سن می‌تواند باعث بورسیت زیرآکرومیون (بورسیت زیر اخرمی) نیز شود. برای درمان، فیزیوتراپی، تمرینات تقویتی و در صورت لزوم درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیشگیری از این وضعیت نیز با تمرینات انعطاف‌پذیری و تقویتی منظم توصیه می‌شود و همچنین مشاوره پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 عوامل ایجاد سندرم گیرافتادگی شانه چیست؟
دچار شدن به سندرم گیرافتادگی شانه می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل این وضعیت، باریک شدن فضای بین قوس تیغه شانه (آکرومیون) و استخوان شانه (هومروس) است که منجر به تحریک و آسیب تاندون‌های گرداننده می‌شود و در نتیجه حالت دردناکی را ایجاد می‌کند. این باریک شدن ممکن است ناشی از تغییر در ساختارهای استخوانی مانند حرکات مفصل AC (آکرومیوکلاویکولار) یا تغییرات در بافت‌های نرم مانند ضخیم شدن بورس زیرآکرومیون یا ضعف عضلات گرداننده شانه (روتاتور کاف) یا تیغه شانه (کتف) شود. همچنین، وضعیت نامناسب بدنی، مانند قرار دادن بدن در وضعیت قوز کرده یا خمیده، عملکرد ضعیف عضلات تیغه شانه را تحریک کرده و به گیرافتادگی شانه منجر می‌شود. همچنین، افزایش ناگهانی فعالیت‌های بالای سر نیز می‌تواند این وضعیت را تحریک کند و عوارض گیرافتادگی شانه را افزایش دهد. 

علائم سندرم گیر افتادگی شانه
علائم سندرم گیرافتادگی شانه گاهی ممکن است از بورسیت شانه ناشی شود که عبارت‌اند از درد هنگام انجام فعالیت‌های بالای سر (زمانی که بازو بالاتر از ارتفاع سر قرار می‌گیرد)، درد در ساعات خواب شبانه، و درد در قسمت بیرونی شانه و بالای بازو. این علائم معمولاً به علت فشرده شدن بافت‌های نرم در مفصل شانه به وجود می‌آیند و می‌توانند حرکات روزمره را تحت‌تأثیر قرار دهند. درمان و مراقبت مناسب این علائم می‌تواند به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. به علاوه، اطلاعات بیشتر در مورد علائم، علت‌ها و درمان‌های مرتبط با این وضعیت می‌تواند به افراد کمک کند تا از روش‌های پیشگیری و مراقبت درست برخوردار شوند.

روش‌های درمان سندرم گیر افتادگی شانه

روش‌های درمان سندرم گیرافتادگی شانه می‌توانند به شدت به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنند. در اکثر موارد بورسیت شانه با استفاده از درمان‌های غیرجراحی کنترل می‌شود. استراحت، فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضدالتهابی از جمله درمان‌های غیرجراحی متداول هستند. یکی از روش‌های معمول در این زمینه، تزریق کورتیزون به ناحیه متأثر است که می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. با این حال، در صورت عدم بهبود از طریق این روش‌ها در مدت زمان معین، جراحی به عنوان یک گزینه در مراحل بعدی در نظر گرفته می‌شود. در این روش جراحی، فشار ساب آکرومیال برطرف شده و بازسازی ناحیه متضرر انجام می‌شود. در هر صورت، مشاوره با متخصص درد برای انتخاب بهترین راهکار درمانی بسیار حائز اهمیت است تا افراد بتوانند به طور مؤثر از درمان و پیشگیری از این وضعیت ناراحت کننده بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی
سندرم گیرافتادگی شانه یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از فعالیت‌های روزانه گرفته تا کارهای دقیق. شناسایی علائم، عوامل و روش‌های درمان بسیار حائز اهمیت است. فیزیوتراپی نه تنها به بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات شانه کمک می‌کند، بلکه با کاهش درد و التهاب، افراد را قادر می‌سازد تا به زندگی فعال، بی‌درد و بدون نیاز به جراحی روی آورند. اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله، خوانندگان را در راستای پیشگیری، مدیریت، و بهبود سلامت شانه‌ها هدایت می‌کند و آنان را به انتخاب راه‌های مؤثر در درمان سندرم گیرافتادگی شانه کمک می‌کند. 

 

درمان سندرم گیرافتادگی شانه

 

دکتر نیما قمشی به عنوان بهترین متخصص ارتوپد در تهران شناخته می‌شود که دارای تخصص بالا در زمینه آسیب‌های غضروف، مفصل و زانو است. وی روش‌های درمانی مبتنی بر آخرین یافته‌های علمی و استانداردهای بین‌المللی را برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات غضروف زانو ارائه می‌دهد. دکتر قمشی به عنوان متخصص ارتوپد در تهران با چند دهه‌ تجربه در این حوزه، مهارت بالایی در انجام عمل‌های جراحی غضروف زانو دارد و می‌تواند بهترین نتیجه را در درمان این مشکلات به ارمغان بیاورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *